Search Menu
Search

YouTube – zapalnik #PandoraGate

Czy przekroczenie granicy w związku z aferą PandoraGate, to ostatni incydent na YouTube? “Dramy” na polskim Youtube
Pandora Gate Youtube

Domena youtube.com została zarejestrowana w 2005 roku, co było początkiem najpopularniejszej platformy wideo na świecie. To właśnie YouTube stworzył nowy rodzaj celebrytów. Jak to wszystko się zaczęło i jak doprowadziło do PandoraGate?

Początki YouTube: Od Domeny przez Miliardy Dolarów do PandoraGate

Trzech pracowników Paypal: Chad Herli, Steve Chen i Dżawed Karim zarejestrowali domenę o nazwie Youtube.com. Inspiracją był fakt, że w tamtym czasie wyszukiwanie materiałów wideo z różnych wydarzeń było znacznie utrudnione. Wpadli oni na pomysł stworzenia platformy, na której wrzucanie materiałów odbywałoby się bardzo szybko i bardzo prosto. W 2006 roku startupem zainteresowało się Google, a platformę YouTube sprzedano za 1,65 miliarda dolarów. Dzisiaj YouTube generuje ok. 10% całego przychodu Google, a tylko w 2019 roku wynosił on 15 miliardów dolarów. Należy pamiętać również, że YouTube sam w sobie nie zarabiał, a jego założyciele byli nękani pozwami za naruszanie praw autorskich.

YouTube: Droga do Monetyzacji i Popularności

W 2007 roku Gogle wprowadziło program partnerski, który polegał na dzieleniu się zyskami z reklam z największymi twórcami. Początkowo liczba zarabiających nie była jednak przesadnie duża, a sam sposób dołączenia do niego owiany był tajemnicą. Dlatego w 2009 roku rozszerzono go, wystarczyło, że któryś z wrzuconych filmów szybko zdobywał popularność, to platforma automatycznie to wykrywała i wysyłała mailowo zaproszenie do dołączenia do programu monetyzacji. Mniej więcej od tamtej pory obserwujemy wysyp kreatywności i pomysłowości twórców, wyszczególnienie różnych kategorii, jak gaming, beauty czy pranki.

Polski YouTube: Rozkwit i Sukces Lokalnych Twórców

Zaczęły pojawiać się też pierwsze społeczności i pierwsi idole. W 2012 roku swoją przygodę na Youtube zaczynał MrBeast, aktualnie najpopularniejszy YouTuber świata, który obecnie zebrał już 207 milionów subskrypcji. Większość popularnych twórców rodziła się właśnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie też możliwości zarabiania były największe. W Polsce Youtube zaczął na dobre rozwijać się w 2012roku. Polacy najchętniej oglądali i oglądają kanały, takie jak: Friz, Blowek, ReZigiusz, Stuu, SA Wardęga, YoungMulti, AbstrachujeTV, IsAmU, Planeta Faktów, Naruciak, Marcin Dubiel, Natsu, Wersow, Boxdel i wiele innych. Bycie popularnym youtuberem obecnie to już nie tylko hobby a zawód, często dobrze opłacany. Źródłem zarobków są wyświetlenia i subskrypcje, ale też kampanie i liczne współprace, jakie mogą nawiązać youtuberzy. Szacuje się, że średniej wielkości kanał może zarobić nawet 20 tysięcy złotych na jednej kampanii. Znani youtuberzy zarabiają znacznie więcej.

SA Wardęga: Pranki, Kontrowersje i Rozwinięcie Kanału

SA Wardęga to Polski mistrz pranków, który jako pierwszy w Polsce zdobył milion subskrybentów. Jest jedną z najbardziej kontrowersyjnych osób na YT, a mimo tego zyskał duże grono wiernych fanów. Wardęga często tworzył materiały, które nie spotykały się ze zbyt przychylną opinią stróżów prawa. Po erze pranków zaczął tworzyć kanał KRULESTWO, który jest kanałem commentery, czyli takim, którego zadaniem jest komentowanie: np. innych filmów, bieżącej sytuacji społecznej, politycznej czy kulturalnej. Kanały commentary w Polsce działają głównie na podstawie prawa cytatu, dzięki któremu poddają analizie krytycznej lub parodii dzieła innych twórców. W dobrych kanałach commentary, widz otrzymuje wartość dodaną w postaci merytorycznego odniesienia, komentarza lub analizy. Niektóre są mocno polityczne, inne skupiają się na plotkach i celebrytach, inne na “dramach” w Internecie, a jeszcze inne są subiektywną opinią autora, często ujętą w śmiesznej formie. Commentary jest często mylone z rodzajem wideo typu “react to”.

PandoraGate Youtube

“Dramy” na polskim Youtube

SA Wardęga na przestrzeni lat demaskował twórców za ich działania niezgodne z jakąkolwiek etyką, a także niezgodne z prawem, m. in. Seks afera Leksia oraz afera z logo Wersow. Ponad dwa lata temu Weronika Sowa stała się bohaterką jednego z największych kryzysów w branży influencerów. Wardęga ujawnił, że youtuberka przez długi czas korzystała z logotypu wykonanego przez francuskiego artystę, do którego nie zakupiła licencji. Oczywiście pojawiają się pytania czy Ci wszyscy młodzi ludzie są gotowi na taką popularność, na tak duże pieniądze i czy to nie te czynniki powodowały też, że yotuberzy przekraczali pewne granice sprowadzając na siebie szereg konsekwencji.

Czy przekroczenie granicy w związku z aferą PandoraGate, to ostatni taki incydent?

W kolejnych aktach dowiecie się więcej na temat PandoraGate…

FIGURANT

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *